Przejdź do głównej zawartości

Josephine Cochrane (1839 - 1913, z domu Garis)

Wynalazczyni pierwszej komercyjnej automatycznej zmywarki do naczyń

Josephine Cochrane w wieku19 lat, 1858, źródło: https://www.uspto.gov/

Urodziła się w domu wynalazców. W wieku 19 lat wyszła za mąż za Wiliama Cochrane i urodziła 2 dzieci. Po przeprowadzce do Chicago, dołączyła do pełnego przyjęć życia towarzyskiego i pojawił się problem z tłukącą się porcelaną. 
Patent na zmywarkę projektu Josephine Cochrane uzyskany po jej śmierci przez firmę, 1917, źródło: https://www.uspto.gov/

Początkowo Josephine myła ją sama, jednak z czasem opracowała projekt maszyny zmywającej. Kiedy zmarł jej mąż, projekt stał się jedynym źródłem utrzymania. Zatrudniła kolejno kilku inżynierów, którzy nie doceniali jej projektu i tworzyli swoje maszyny, które nie działały efektywnie. W końcu Josephine razem z mechanikiem George'a Buttersem skonstruowała urządzenie w domowej szopie. Zmierzyła swoje naczynia by na tacy przygotować odpowiednie przegródki, którą następnie umieścili wewnątrz miedzianego kotła. Silnik obracał tacę, a gorąca woda z mydłem wypływała pod ciśnieniem z dna kotła myjąc naczynia. Zmywarka była pierwszą wykorzystującą ciśnienie wody. 

Zmywarka oparta na projekcie  Josephine Cochrane, źródło: https://www.uspto.gov/

Założyła firmę The Garis-Cochran Manufacturing Company i uzyskała patent na swoją maszynę 28 grudnia 1886 roku (miała 47 lat). Pierwsze egzemplarze kupowali jej znajomi, a potem restauracje i hotele. 
"Jedną z najtrudniejszych rzeczy jaką zrobiłam w życiu było przejście wielkiego holu hotelu Sherman. Nie wyobrażasz sobie jak wtedy było... by kobieta chodziła sama po holu. Nie byłam dotąd nigdzie bez asysty męża lub ojca - lobby wydawało się długie na milę. Myślałam, że zemdleję z każdym krokiem. Ale nie zemdlałam i uzyskałam zamówienie na 800$ w nagrodę." 
Reklama zmywarki firmy The Garis-Cochran Manufacturing Company w lokalnej gazecie, źródło: https://www.uspto.gov/

Zmywarka zdobyła nagrodę za projekt i trwałość na Wystawie Światowej w Chicago w 1893 roku. Marka wchłonięta przez KitchenAid istnieje do dzisiaj i należy do  Whirpool. 

W 2006 roku została wpisana do National Inventors Hall of Fame.
"Gdybym wiedziała, to, co wiem teraz kiedy wprowadzałam zmywarkę na rynek, nigdy nie odważyłabym się zacząć. Ale wtedy ominęłoby mnie wspaniałe doświadczenie." 
Żródła: sharpheels.com, uspto.gov, wikipedia.org