Przejdź do głównej zawartości

Elizabeth J. Magie (1866 - 1948 z d. Phillips)

Twórczyni gry Monopoly

Elizabeth J. Magie, źródło: thelabmagazineonline.com

Urodziła się w mieście Macomb w stanie Illinois. Jej ojciec był wydawcą gazety i abolicjonistą, czyli popierał ruch walczący o zniesienie niewolnictwa i handlu ludźmi. Zaczęła pracę jako stenotypistka, czyli pisała na maszynie stenograficznej za pomocą pisma "steno", bazującego na sylabach. Zajmowała się także dziennikarstwem, aktorstwem, pisaniem krótkich opowiadań, poezji. Była też inżynierem, swój pierwszy patent otrzymała w wieku 26 lat na usprawnienie mechanizmu rolkowego w maszynie stenograficznej. Na tamte czasy kobiety otrzymywały <1% z patentów. 
"Nie jesteśmy maszynami. Dziewczyny mają rozum, pragnienia, nadzieje i ambicje". 
Politycznie Elizabeth była aktywistką oraz feministką. Pracując jako stenotypistka zarabiała $10 miesięcznie (około $255.28 obecnie, czyli 965zł) i bez pomocy męża nie byłaby się w stanie utrzymać. Aby zwrócić uwagę opinii publicznej na ten problem wykupiła reklamę w gazecie, gdzie wystawiła siebie na licytację jako „młoda amerykańska niewolnica”, która szuka męża na własność. To miało podkreślić, że w tamtych czasach prawdziwie wolni byli tylko biali mężczyźni.

Popierała georgizm (ang. georgism), czyli utworzenie podatku gruntowego bazującego na użyteczności, wielkości i lokalizacji posiadanej ziemi.  Po zebraniu tego podatku i opłaceniu kosztów rządowych, pozostałość miała być przekazana ludziom. Była to popularna myśl ekonomiczna, ponieważ motywowała ludzi do uprawiania ziemi, przekazywania bogactwa ludziom o niższych statusie społecznym i dawała poczucie, że można zarobić na tym, co się posiada.

Te poglądy stały się podstawą do stworzenia gry planszowej The Landlord's Game, na którą Elizabeth Magie otrzymała pierwszy patent numer 748626 w 1904 roku. 
"Jest to odzwierciedlenie obecnego systemu zawłaszczania ziemi z wszystkimi konsekwencjami. Gra mogłaby się nazywać "Grą w życie", ponieważ zawiera elementy sukcesu i porażki, a cel jest taki jaki wydaje się mieć ludzkość, czyli akumulacja bogactwa". 
Elizabeth założyła z znajomymi w 1906 roku Economic Game Co. by samodzielnie produkować grę. W wieku 44 lat (w 1910 roku) poślubiła Alberta Wallace'a Phillipsa.

Plansza do "The Landlord's Game" z 1906, źródło: en.wikipedia.org

W 1921 roku wygasł patent i Elizabeth Magie otrzymała kolejny patent na udoskonaloną wersję gry w 1924 roku. Gra została zmieniona tak by można było stosować 2 ustawienia: być monopolistą (Monopoly) i doprowadzać przeciwników do bankructwa lub być antymonopolistą (Prosperity) - tworzyć produkty i współpracować z przeciwnikami. Gra z 2 wersjami została wydana przez Adgame Company w 1932 roku. Później Elizabeth pracowała nad innymi grami strategicznymi Bargain Day i King's Men.

Nowatorska okrągła gra planszowa stała się bardzo popularna, nawet grywano w nią na zajęciach uniwersyteckich. W 1935 roku Parker Brothers wypuściła grę „Monopoly” (lekko zmienioną wersję gry Elisabeth) na masową skale. Jednak umowę z tą firmą podpisał Charles Darrow podając się za jej autora. Został pierwszym milionerem w historii w branży gier planszowych, podczas, gdy Elizabeth Magie zarobiła na niej $500 (obecnie $9.500, czyli 35.600zł). Oszustwo wyszło na jaw po 1974 roku, kiedy patenty Elisabeth odnalazł profesor Ralph Anspach przygotowujący się na swoją rozprawę sądową z Parker Brothers.

Źródła: en.wikipedia.org, in2013dollars.com, pl.wikipedia.org, planetdepos.com, sjp.pwn.pl, womenshistory.org

Oryginał cytatów:
“We are not machines. Girls have minds, desires, hopes and ambition.”
Single Tax Review, 1902: “It is a practical demonstration of the present system of land-grabbing with all its usual outcomes and consequences. It might well have been called the ‘Game of Life,’ as it contains all the elements of success and failure in the real world, and the object is the same as the human race in general seems[s] to have, i.e., the accumulation of wealth.”