Nie było rodzeństwa, które by mi zazdrościło, rywalizowało ze mną, gnębiło mnie czy wyśmiewało. Nie doświadczyłam więc tych rzeczy, a także nie nauczyłam się, jak zadawać je moim rówieśnikom.
Rasizm to patologia wizualna
Sztuka konceptu szuka
- “Catalysis” (1970-72) - nacisk został położony na ksenofobię, pojęcia rasy i płci. Artystka wymalowana białą farbą z transparentem “Wet Paint” (tłum. mokra farba, co zresztą było zgodne z prawdą) chodziła po sklepie w poszukiwaniu rękawiczek i okularów przeciwsłonecznych. Wkładała ręcznik do ust i tak jeździła autobusem, metrem i windą Empire State Building. Wylała też na siebie śmierdzące mazidło (podam skład jakby ktoś był ciekawy: ocet, jaja i olej z wątroby dorsza) i tak tydzień paradowałą w metrze i księgarniach. Odwiedziła też muzeum głośno żując gumę i trzymając torebkę pełną ketchupu. To wszystko miało na celu burzyć przyjęte normy społeczne.
Moja praca jest aktem komunikacji i ważne jest dla mnie, w jaki sposób ląduje i gdzie ląduje w kimś, kto to widzi. Z drugiej strony w pełni rozpoznaję i żyję zgodnie z zasadą, że gdy praca wychodzi w moim studio, nie mogę kontrolować efektów, jakie ma.
- “Mythic Being Piper” (1973 - ) - Adrian w peruce, okularach przeciwsłonecznych i wąsach przedstawiła się światu jako "trzecioświatowy, robotniczy, nadmiernie wrogi mężczyzna". Badała jak ona sama i inni reagują na Istotę Mityczną jaką się stała.
- "Food for the Spirit" (1971) - kiedy Adrian zauważyła, że traci połączenie z samą sobą, zaczęła robić sobie zdjęcia w lustrze (że tak napiszę obecne selfie…) i do tego śpiewała fragmenty "Krytyki czystego rozumu" Kanta
- “Funk Lessons” (lata 80’) - zwiedzający wystawę mogli się zapoznać z stylami tańca, kulturą i historią muzyki funk, która według artystki miała swoje korzenie w afrykańskiej muzyce plemiennej. Każda “lekcja” zaczynała się od tańca, artystka uczyła jak wykonywać ruchy a potem dzielić się historiami, tym samym rozpoczynając dyskusje czasami bardzo zażarte. Często powtarzała “Uspokójmy się i imprezujmy wspólnie”
- "My Calling (Card) #1" (1986) - jeśli ktoś przy niej wygłosił komentarz rasistowski, to dostawał kartę, że artystka jest Afroamerykanką i właśnie poczuła się niekomfortowo
Drogi Przyjacielu,Jestem czarna.Jestem pewna, że nie zdawałeś sobie z tego sprawy, kiedy wygłaszałeś/śmiałeś się/ zgadzałeś się z tą rasistowską uwagą. W przeszłości starałam się uprzedzać białych ludzi o mojej tożsamości rasowej.Niestety, nieodmiennie powodowało to ich postrzeganie mnie jako osobę nachalną, manipulującą czy społecznie nieodpowiednią. Dlatego moją polityką jest zakładanie, że biali ludzie nie czynią takich uwag, nawet jeśli sądzą, że nie ma wśród nich czarnych, i rozdawanie tej karty, gdy to robią.Wyrażam ubolewanie z powodu dyskomfortu, jaki powoduje moja obecność, tak samo jak jestem pewna, że ty wyrażasz ubolewanie z powodu dyskomfortu, jaki twój rasizm powoduje u mnie.Z poważaniem, Adrian Margaret Smith Piper
- "My Calling Card #2" (1986-1990) - tym razem Adrian siedziała samotnie przy barze i kartki rozdawała gapiom i zaczepiającym jej mężczyznom przekonanym, że samotna kobieta przy barze musi, po prostu musi marzyć o męskim towarzystwie
- “Vanilla Nightmares” (1986-1989) - serie rysunków węglem o charakterze rasowym i seksualnym, były zamieszczane na stronach New York Times
- "The Big Four-Oh" (1988) - to instalacja, w której znajduje się, między innymi, zdemontowana zbroja i słoiki z tym, co ma być mocz, octem, krwią, potem i łzami, zaaranżowane wokół wideo z wytrzymałościowym performansem, w którym artystka zwrócona plecami do widza tańczy do muzyki funk. Instalacja zdobyła nagrodę New York Dance & Performance Award (Bessie) w kategorii Installation & New Media w 2001 roku
- “Cornered” (1988) - w nagraniu wideo artystka obwieściła światu, że “jest czarna” (I’m black) i wyjaśniła, że tylko pozornie ma jaśniejszą cerę, ponieważ wybiera identyfikację jako “ciemnoskóra"
- “Ashes to Ashes” (1995) - Adrian wycofała swoje obrazy z ważnej wystawy, kiedy się dowiedziała że jej sponsorem jest firma od papierosów Phillip Morris Tobacco Company i w zamian zrobiła konkurencyjną opowiadającą o śmierci obojga jej rodziców z powodu chorób związanych z paleniem
- “Everything” - seria prac mających na celu zastanowienie się się nad własnym miejscem na świecie oraz nad władzą instytucji określających, co jest sztuką. Jednym z eksponatów było pomieszczenie z lustrem w kształcie nagrobka w środku z napisem "Everything Will Be Taken Away" (tłum. Wszystko zostanie odebrane)
- “The Probable Trust Registry” (2015) - zwiedzający wystawę mogli podpisać przy trzech biurkach przy obecności asystenta kontrakt z samym sobą i zobowiązać się do przestrzegania wybranego lub wszystkich z 3 oświadczeń: "Zawsze będę robić to, co mówię, że zamierzam robić", “Zawszę będę zbyt droga / drogi by mnie kupić”, “Zawszę będę mówić to, co myślę”. Do tego asystenci mieli rozpisane “zasady gry” i wyjaśniali jak wiele to znaczy, że podpisujemy to oświadczenie. Praca zdobyła najwyższe wyróżnienie na Biennale w Wenecji w 2015 roku.
- W latach 2011 - 2020 miała plan wydawać Berliński Dziennik Filozofii (The Berlin Journal of Philosophy), które miało oryginalną procedurę akceptowania artykułów obwarowaną specjalnym systemem recenzjowania, wymaganiami o rzetelności badań i systemami antyplagiatowymi, co zapewniało oryginalność i innowacyjność artykułów. Tak naprawdę najpierw stworzyła system, który sprawdzał te wszystkie rzeczy i zaoferowała go innym czasopismom za darmo, i co? Nikt nie chciał, więc założyła swoje czasopismo i próbowała zainteresować ludzi swoim pomysłem, co się nie udało więc zamknęła projekt.
- "WAHLKAMPAGNE: Eine Kunstaktion zur Bildungspolitik" (2021) - w czasie wyborów krajowych w Niemczech zaczęła realizować projekt mający na celu uwidocznienie problemu przepełnionego i źle funkcjonującego niemieckiego systemu edukacyjnego. Formuła „≤15:1” zachęca obywateli i mieszkańców Niemiec do żądania proporcji uczniów do nauczycieli nie większej niż 15 do 1 maksymalnie na klasę. Rozwieszane są także na budynkach w dowolnej konfiguracji tablice „BEZ EDUKACJI ➔ BEZ SZANS ➔ BEZ WYBORU”. Edukacja dla wszystkich, nie tylko dla elit, jest niezbędnym warunkiem rozwiązania wszelkich palących problemów biedy, imigracji, COVID-19, zmian klimatycznych, ekstremizmu politycznego itp. W zasadach rządzących Fundacją APRA w Berlinie zapisano, że Wahlkampagne będzie kontynuowane nawet po śmierci Piper do osiągnięcia wskaźnika uczeń-nauczyciel ≤15:1 w każdej szkole i na uniwersytecie, w każdym landzie w Niemczech.
- Opiekowałam się mamą przez ostatnie 2 lata jej życia, kiedy chorowała na rozdemę płuc
Nauczyło mnie to doświadczenie jak żyć, co wymaga stałej, konkretnej świadomości własnej śmiertelności. Bez tego nie możesz docenić wartości każdej mijającej chwili ani upewnić się, że jest ona wypełniona znaczącym doświadczeniem. A bez tego nie da się żyć prawdziwie satysfakcjonującym życiem. Zamiast tego marnujesz to na głupie rzeczy, a potem zastanawiasz się, dlaczego zawsze jesteś znudzony i niezadowolony. Nic nie zastąpi relacji z drugą osobą, która jest zakotwiczona we wzajemnym uznawaniu przemijania, śmiertelności i wartości, które je przekraczają. Moja mama dała mi to na dwa lata przed śmiercią.
- Wyprowadziłam się z Stanów Zjednoczonych
- Samodzielnie wyleczyłam większość objawów zespołu stresu pourazowego, pisząc książkę „Ucieczkę do Berlina”.
- Ukończyłam „Racjonalność i strukturę jaźni” na tym samym poziomie jakości, jaki stosuję, gdy krytykuję pracę innych filozofów – tym samym pokazując ku własnej satysfakcji, że nie jest to nierealistyczny lub niemożliwy do spełnienia standard.
http://www.adrianpiper.com/removed-and-reconstructed-en.wikipedia-biography.shtml
https://epiphanyzine.com/features/2020/7/9/fight-or-flight-on-adrian-piper-and-the-escape-to-freedom
Adrian Piper - Second Wave Feminism: Unfinished Business https://www.youtube.com/watch?v=56biuP_pTuU&ab_channel=APRAFoundationBerlin
"What Follows" Interview Series: Adrian Piper Clip https://www.youtube.com/watch?v=iyie3doKyUw&ab_channel=ValerieAlbicker
https://www.nytimes.com/2018/07/05/opinion/adrian-piper-speaks-for-herself.html
https://www.frieze.com/article/i-still-do-believe-they-want-me-dead-interview-adrian-piper
https://www.frieze.com/article/i-still-do-believe-they-want-me-dead-interview-adrian-piper
http://www.adrianpiper.com/art/Over_the_Edge/interview.shtml
https://www.artnews.com/art-in-america/aia-reviews/adrian-piper-60776/
https://risdmuseum.org/art-design/collection/food-spirit-2000971
https://adrianpiper.weebly.com/my-calling-card-1986-1990.html
https://withreferencetodeath.philippocock.net/blog/piper-adrian-ashes-to-ashes-1995/